onsdag 31. oktober 2007

LÆRERFORUM - HØGSKOLEN I BODØ

For et par dager siden fikk jeg vite om et prosjekt om heter Lærerveiledning ved Høgskolen i Bodø.
I prosjekinformasjonen heter det blant annet:
Gjennom Lærerforum kan lærere og lærerstudenter gi hverandre hjelp til selvhjelp for å kunne utvikle hverandres yrkeskompetanse med evne til både omsorg, autoritet og rent faglig tilpasning. Disse forhold skal igjen kunne bidra til utvikling av læreres didaktiske kompetanse sammen med elevers trivsel og læring som resultat” uttrykker førstelektor Gisle Johnsen ved Høgskolen i Bodø.
Jeg har ikke hørt om dette prosjektet før. Hvis noen har erfaring med å bruke det, og de ønsker å dele erfaringer med andre, vil jeg gjerne høre mer om det.

Jeg legger ved nettadressen hvis noen ønsker å vite mer om hvordan de kan nyttiggjøre seg denne veiledningen.

Anne-Greta


http://www.laererforum.net/index.php?session=78c5774edf44ba400992ae311531932a&menu_id=9&s=1&action=ueberuns

3 kommentarer:

kristins norskblogg sa...

Hei. Jeg tar spes.ped. i tillegg til norsk2, og på samling i spes.ped. har vi fått endel innføring i lærerforum. Det foregår slik at man som lærer kan legge inn en "case" dvs. en hendelse, som man lurer på hvordan man skal takle. Det kan være uro i timen, "vanskelige" foreldre, etc. Så får man svar, fra andre lærere eller fra et panel som består av bla. spesial pedagoger. De gir gode råd som man kan benytte seg av. Personlig har jeg ikke brukt det enda, men jeg synes det er et godt tilbud, og vil nok benytte meg av det når jeg begynner å jobbe. Som fersk lærer er det stadig ting man lurer på.

Anonym sa...

Hei Kristin!
Nå har jeg hørt fra noen som har brukt dette systemet. De har gode erfaringer og mener det er, som du sier, et godt tilbud for råd og støtte som de har benyttet seg av.
Det er viktig å vite at sånne ressurser finnes.

Hilsen Anne-Greta

Anonym sa...

Hei
Dette hørtes helt topp ut. Jeg kommer til å benytte meg av den siden, det er helt sikkert. Stadig vekk er det ting man står overfor som det kan være godt å få andres synspunkter på.
Hilsen Bente